ADAY İMAM HATİPLER İÇİN 6 HAFTA SÜRELİ
HİZMETE HAZIRLIK EĞİTİMİ PROGRAMI
1-BAŞK. MEVZ., (TEŞK., GÖRV., DİĞ.,
KUR. İLİŞ., KANUNL., TÜZ.,YÖNET., YÖNER. - 10 SAAT)
Derse Giren Öğretmenin
İsmi:
BAŞKANLIK MEVZUATI BİLGİSİ
Başkanlık Teşkilatının Tanıtılması (merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatı)
Başkanlığın Görevleri (Anayasa ve 633 sayılı kanun çerçevesinde)
Diğer Kurumlarla İlişkiler,
İLGİLİ MEVZUAT
Diyanetle İlgili Kanun Hükmünde Kararnâmeler ve Bakanlar Kurulu Kararları
Diyanet İşleri Başkanlığı Görev ve Çalışma Yönergesi,
Diyanet İşleri Başkanlığı ile İlgili Tüzükler,
Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği,
Diğer Yönetmelikler (21 adet),
Yönergeler 15 adet,
Genelgeler 10 adet,
2- DİN HİZMETLERİ VE DİN GÖREVLİLİĞİ
(C/I., C/VIII. ÜNİTELER - 8 SAAT)
Derse Giren Öğretmenin İsmi:
I. ÜNİTE: (C Kuru) DİN HİZMETLERİ VE DİN GÖREVLİLİĞİ (4 Saat)
Amaç: Bu ünitede din
hizmetleri ve din görevliliği kavramları, din görevliliği rolünün
gerektirdiği kişisel ve toplumsal özellikler, din hizmetlerinde karşılaşılan
sorunlar ve din hizmeti açısından kendini ve hedef kitleyi tanıma konusunda
bilgilendirme hedeflenmiştir.
Ünite işlenirken etkili bir din hizmeti
sunabilmek için din görevliliği rolünü benimsemenin ve din görevliliğinin
gerektirdiği niteliklere sahip olmanın önemi vurgulanmalıdır.
1. Din hizmeti ve din görevliliği kavramları
2. Din görevliliği rolünün gerektirdiği kişisel özellikler
2.1. Rolünü benimseme
2.2. Rolün gerektirdiği bilgi ve beceriye sahip olma
2.3. İhlas ve samimiyet
3. Din görevliliği rolünün gerektirdiği toplumsal özellikler
4. Din hizmetleri açısından kendini tanıma ve önemi
5. Din hizmeti açısından hedef kitleyi tanıma ve önemi
6. Din hizmetlerini zorlaştıran ve engelleyen sorunlar
6.1. Din görevlisinden kaynaklanan sorunlar
6.2. Cemaatten kaynaklanan sorunlar
6.3. Ortamdan kaynaklanan sorunlar
VIII. ÜNİTE: (C Kuru) LİDER OLARAK DİN
GÖREVLİSİ (4 Saat)
Amaç: Bu ünitede liderlik
kavramı ve din hizmetlerinde liderlik ile ilgili kavramlar ile din
görevlisinin liderlik özellikleri konusunda bilgilendirme hedeflenmiştir.
Ünite işlenirken din görevlilerinin
görevleri itibariyle aynı zamanda toplumu din konusunda aydınlatma hususunda
lider oldukları ve bu sebeple onların liderlik davranışlarını etkileyen
faktörler örnekleriyle vurgulanmalıdır.
1. Liderlik kavramı ve din hizmetlerinde liderlik
2. Din görevlisinin liderliği
2.1. Alanında yetkin olmak
2.2. Bakış açısı geliştirmek
2.3. Soğukkanlı olmak
2.4. Risk almak
2.5. Güven vermek
2.6. Farklılıklara önem vermek
3. Din görevlisi liderliği beceri alanları
3.1. Grup liderliği becerileri
3.2. Kişisel beceriler
3.3. Problem çözme becerileri
4. Din görevlisi liderliğinin diğer yönleri
3- YAYGIN VE YETİŞKİN DİN EĞİTİMİ
BİLGİSİ (C/II. ÜNİTE- 8 Saat)
Derse Giren Öğretmenin İsmi:
II. ÜNİTE: (C Kuru) EĞİTİM VE YAYGIN DİN
EĞİTİMİ ( 8 Saat)
Amaç: Bu ünitede eğitim ve
yaygın din eğitimi ile ilgili kavramlar, din eğitiminin önemi ve din
eğitiminde ilke , strateji, yöntem ve teknikler konusunda bilgilendirme
hedeflenmektedir.
Ünite işlenirken hedef kitleyi
tanımanın, planlamanın, değerlendirmenin, teknolojiyi kullanmanın daha
verimli bir din hizmeti için vazgeçilmez olduğu vurgulanmalıdır.
1. Eğitim ve din eğitimi ile ilgili kavramlar
2. Din eğitiminin önemi
3. Din eğitiminde strateji, ilke yöntem ve teknikler
4. Örgün ve yaygın din eğitimi
5. Yaygın din eğitimi ve faaliyet alanları
5.1. Camiler
5.2.1. Vaazlar
5.2.2. Hutbeler
5.2.3. Kur’an ve ilmihal öğretimi
5.2. Kur’an kursları
5.3. Merkez irşat faaliyetleri
5.4. Konferans, panel ve sempozyumlar
5.5. Yayınlar
6. Yaygın din eğitiminde hedef kitle ve yetişkinler din eğitimi
6.1. Yetişkin insan ve öğrenme gücü
6.2. Yetişkin davranışları
6.3. Yetişkin din eğitiminde ilke ve
yöntemler
7. Yaygın din eğitiminde plânlama ve değerlendirme
7.1. Plânlama ve değerlendirmenin önemi
7.2. Plânlama ve değerlendirme türleri
7.3. Plânlama ve değerlendirmede ilkeler
8. Yaygın din eğitiminde teknoloji kullanımı
8.1. Öğrenme, öğretme, iletişim ve üretim aracı olarak bilgisayarlar
8.2. Diğer araçlar
4- DİN HİZMETLERİNDE İLETİŞİM VE
REHBERLİK BİLGİSİ (C/V., C/VI., C/VII. ÜNİTELER-8 SAAT)
Derse Giren Öğretmenin İsmi:
V. ÜNİTE: (C Kuru) DİN
HİZMETLERİNDE ETKİLİ İLETİŞİM (4 Saat)
Amaç: Bu ünitede iletişim
kavramı, iletişimin türleri, dili ve bu sürecin öğeleri açıklanarak din
hizmetlerinde iletişimi engelleyen faktörlerin farkına vararak iyi iletişim
kurmanın önemine dair bilgilendirme hedeflenmektedir.
Ünite işlenirken din hizmetlerinde
etkili iletişim somut olaylardan hareket edilerek örneklendirilmelidir.
1. İletişim kavramı ve din hizmetlerinde iletişimin önemi
2. İletişim türleri
3. İletişim sürecinin öğeleri
4. Din hizmetlerinde iletişim engelleri
4.1. Aşırı genelleme (mesaj ve fikir bazında)
4.2. Kutuplaştırma
4.3. Kişiselleştirme
4.4. Mutlakçılık (-meli, -malı konuşma)
4.5. Değiştirme gayreti (istek dışı-her şeyi değiştirme, baskı vb.)
4.6. Keşkecilik
4.7. Toptancılık (bütün olay ve bireyleri aynı görme)
4.8. Önyargı
5. Din hizmetlerinde iletişim dilinin önemi
5.1. Beden dili
5.2. Mekan dili
5.3. İletişim araçlarında dilin kullanılması
6. Din hizmetlerinde konuşma ve dinleme
6.1. Konuşma çeşitleri (açıklayıcı, bilgilendirici, eleştirici ve savunucu)
6.2. Konuşmayı oluşturan etmenler
6.3. Konuşmada önemli noktalar
6.4. Grup kavramı ve gruplarda konuşma
6.5. Dinlemenin önemi ve dinleme becerileri
VI. ÜNİTE: (C Kuru) DİN
HİZMETLERİNDE SORUN ÇÖZME (2 Saat)
Amaç: Bu ünitede din
hizmetlerini yürütürken sorunu fark etme, tanımlama, sorunlara alternatif
çözümler üreterek en uygun çözümü seçme konularında bilgilendirme
hedeflenmektedir.
Ünite işlenirken örnek olaylardan
hareketle sorun çözme bilgi ve becerisinin din hizmetlerindeki önemi
vurgulanacaktır.
1. Sorunu fark etme
2. Sorunu tanımlama
3. Alternatif çözümler üretme
4. Çözüm yollarının olası sonuçlarını dikkate alma
5. En uygun çözümü seçme
6. Değerlendirme ve düzeltme
VII. ÜNİTE: (C Kuru) DİN
HİZMETLERİNDE REHBERLİK VE DİNÎ DANIŞMANLIK (2 Saat)
Amaç: Bu ünitede rehberlik
ve dini danışmanlık kavramları açıklanarak din hizmetlerindeki önemi, bu
alanda din görevlisine düşen roller ve dini danışma ve rehberlik ilke ve
teknikleri hakkında bilgilendirme hedeflenmektedir.
Ünite işlenirken din hizmetlerinde
rehberlik ve dini danışmanlığın gerekliliği ve yöntemi, Kur’an’dan,
Peygamberimizin hayatından ve günlük olaylardan verilen örneklerle
açıklanacaktır.
1. Rehberlik ve dinî danışmanlık kavramları
2. Din hizmetlerinde rehberlik ve dinî danışmanlığın önem ve gerekliliği
3. Din hizmetlerinde rehberlik ve dinî danışmanlık alanları
4. Psikolojik yardım meslekleri ve dinî danışmada din görevlisinin rolü
5. Rehberlik ve dinî danışmada din görevlisinin dikkat edeceği ilkeler
6. Rehberlik ve dinî danışmada kullanılan yöntem ve teknikler
5- DİN, KÜLTÜR, AHLAK VE İMAN ESASL.
BİLGİSİ (I.,XIV.,XVI.,XVII. ÜNİTELER-16 SAAT)
Derse Giren Öğretmenin İsmi:
I. ÜNİTE: (B Kuru) İMAN
ESASLARI, BİREYSEL VE TOPLUMSAL BOYUTU (6 Saat)
Amaç: Ünitede iman’ın mahiyeti, bireysel
ve toplumsal boyutu yanında, İslam inanç esaslarının daha iyi
anlaşılması; Akaid ve Kelam alanındaki bilgilerin pekiştirilmesi,
tarih içerisinde ortaya çıkan inanç ekollerine ilişkin bilgi kazandırılması
hedeflenmiştir.
Ünitede, bilinen konulardan daha çok,
eksik bilinen ve yanlış anlaşılan hususlar üzerinde yoğunlaşılacak ve
konuların yaşanan hayatın gerçekliğine dönük yönleri ele alınacaktır.
1. İman’ın mahiyeti
2. İman’ın bireysel
boyutu
3. İman’ın toplumsal
boyutu
4. İman esasları
4.1. Allah’a iman
4.2. Meleklere iman
4.3. Kitaplara iman
4.4. Peygamberlere iman
4.5. Ahirete iman
4.6. Kadere iman
5. İslam inanç ekolleri
5.1. Kitleselleşen ekoller
5.2. Kitleselleşemeyen ekoller
XIV. ÜNİTE: (B Kuru) AHLÂK (4
Saat)
Amaç: Ünitede ahlak’ın
kaynağı, iman ve ibadetle ilişkisi; birey ve toplum hayatında ahlakın yeri ve
temel ahlak kaynakları gibi konularda bilgilendirme hedeflenmiştir.
Ünite işlenirken ahlak’ın teorik bir
konu olmadığı bir hayat tarzı olduğu günlük hayattan somut örneklerle vurgulanmalıdır.
1. Ahlâk kavramı
2. Din-ahlâk ilişkisi
3. Ahlâk-iman ilişkisi
4. Ahlâk-ibadet ilişkisi
5. Ahlâkın bireysel boyutu
6. Ahlâkın toplumsal boyutu
7. İslâm ahlâkı ile ilgili eserler
XVI.
ÜNİTE: (B Kuru) DİN, KÜLTÜR VE TOPLUM (4 Saat)
Amaç: Bu ünitede din-kültür-birey-toplum
ilişkisi ve din anlayışındaki farklılıklar konusunda bilgilendirme
hedeflenmiştir.
Ünite işlenirken dinin kültürü
oluşturmadaki etkisi vurgulanmalı, din anlayışındaki farklılıkların sebepleri,
bunun sonucunda geçmişte ve günümüzde oluşan farklı oluşumlar üzerinde
durulmalıdır.
1. Kültür ve kültürün unsurları
2. Din-kültür ilişkisi
3. Din-birey ilişkisi
4. Din-toplum ilişkisi
5. Din ve din anlayışları
5.1. Din anlayışlarındaki farklılıkların
sebepleri
5.2. Din anlayışından kaynaklanan farklı
oluşumlar
5.2.1. Tarih içindeki oluşumlar
5.2.2. Günümüzdeki oluşumlar
XVII.
ÜNİTE: (B Kuru) DİN, AKIL VE BİLİM (2 Saat)
Amaç: Ünitede din, bilim ve
felsefe ilişkisi açıklanması ve öğrenenlere Kur’an’da akıl ve bilime verilen
önem ve Müslümanların bilime katkıları konusunda bilgi verilmesi
hedeflenmiştir.
Ünite
konuları din-akıl-bilim-felsefe alanları arasındaki ilişki dikkate alınarak
işlenmelidir.
1. Din, bilim ve felsefe kavramları
2. Din ve bilimin alan ve kaynakları
3. Kur’an’da akıl ve bilgiye verilen önem
4. Din-felsefe ilişkisi
5. Müslümanların bilime katkıları
6- KURAN ÖĞRET.TEK. BİLBİLGİSİ (C/III.
ÜNİTE - 10 SAAT )
Derse Giren Öğretmenin İsmi:
III. ÜNİTE: (C Kuru) KUR’AN ÖĞRETİMİ (10 Saat)
1. Kur’an öğretiminin mahiyeti
2. Kur’an öğretiminde karşılaşılan sorunlar
3. Kur’an öğretiminde dikkat edilmesi
gereken ilkeler
4. Yüzünden Kur’an okuma öğretimi
teknikleri
4.1. Küçük adımlar tekniği
4.2. Kelime öbekleri tekniği
4.3. Bir okuyucuyu modelleme
4.4. Metin gruplarını tekrarlama
4.5. Dönüşümlü günlük çalışmalar
4.6. Plânlı grup çalışmaları
4.7. Düzey geliştirme çalışmaları
5. Kur’an’ı ezberleme teknikleri
5.1. İkili ve grupla ezberleme çalışmaları
5.2. Ezber için ödev verme ve dinleme
6. Kur’an öğretiminde teknoloji kullanımı
7. Kur’an meâli öğretiminde ilkeler
7- KURAN YORUMU VE TEFSİR BİLGİSİ
(III., IV., V., VI. ÜNİTELER - 20 SAAT)
Derse Giren Öğretmenin İsmi:
III. ÜNİTE: (B Kuru) KUR’AN MEÂLLERİNDEN YARARLANMA
(4 Saat)
Amaç: Kur’an çevirisi
konusunda bilgilenmenin yanında, meallerden nasıl yararlanılacağını
uygulamalı olarak göstermek bu ünitenin amacıdır. Kur’an’ın
anlaşılmasında çevirinin önemi, Kur’an çevirilerinin özellikleri ve
meallerdeki çeviri sorunları konusunda öğrenenlere yeterli bilgi
verilecektir.
Kur’an çevirilerinin ayetlerin özgün
anlamını değiştirebileceği hatta kimi kişisel görüşlerin mealler üzerinden
yansıtılabileceğine dikkat çekilerek, Kur’an meallerinden yararlanırken
dikkat edilecek hususlar konusunda doyurucu bilgi verilecektir.
1. Kur’an çevirisinde tarihi birikim ve
tartışmalar
2. Kur’an meâlleri üzerinden çeviri
incelemeleri
3. Meâllerden yararlanma usulü
IV. ÜNİTE: (B Kuru) KUR’AN MUHTEVASI (8 Saat)
Amaç: Ünitede Kur’an’ın içeriğini tanıtmak,
Kur’an’da ortaya konulan varlık, bilgi, tarih, toplum ve değerler konularında
genel bir bilgiye ulaşmak hedeflenmiştir. Konular bütün ayrıntılarıyla ele
alınmayıp, olabildiğince özlü bir şekilde işlenecektir.
Kur’an’ın yapısal özellikleri fark ettirilmeli, Kur’an’da yer alan
konuların niçin ve nasıl bir üslupla yer aldığı üzerinde yoğunlaşılmalıdır.
Öğrenenlerin kendi kendilerine bu konular üzerinde bilgi edinmelerini
kolaylaştıracak bir bakış açısı ve yöntem verilmeye çalışılmalıdır.
1. Kur’an nasıl bir kitaptır?
2. Kur’an’ın ana konuları
2.1. Varlık
2.1.1. Allah
2.1.2. İnsan ve diğer varlıklar
2.2. Bilgi
2.3. İman
2.4. Hz. Peygamber ve peygamberler
2.5. Dünya ve ahiret
2.6. Tarih
2.7. Kıssalar
2.8. Toplum
2.9. İnsan ilişkileri
2.10. Dua ve ibadet
2.11. Değerler (insani, ahlâki, toplumsal, evrensel vb.)
V. ÜNİTE: (B Kuru) TEFSİR İLMİ, KAVRAM VE
KAYNAKLARI (2 Saat)
Amaç:Ünitede tefsir ilminin kavramları ve
kaynakları bilgisinin yanında ağırlıklı olarak onlardan etkin biçimde
yararlanabilme ve tefsir terminolojisinin hatırlatılması hedeflenmiştir.
Ünite hedefinin gerçekleştirilmesine engel olacak, uygulama imkanı
olmayan ayrıntılı malumattan kaçınılmalıdır.
1. Tefsir usulü ve Kur’an ilimlerinin
kaynakları
2. Tefsir ilminin terminolojisi
(Muhkem–Müteşabih, Esbab-ı Nüzul, Nasih-Mensuh vb.)
3. Rivâyet tefsirleri
4. Dirâyet tefsirleri
VI. ÜNİTE: (B Kuru) KUR’AN’IN YORUMLANMASI (6 Saat)
Amaç: Kur’an’ın yorumlanması konusundaki
klasik ve yeni birikimin kazandırılması ve Kur’an’ı anlama, açıklama ve
anlatma görevini yürüteceklerin uymaları gereken hususların fark ettirilmesi
amaçlanmıştır.
Bu konuda teorik bilgiler yanında Kur’an’dan seçilmiş örnek metinlerin
yorumları üzerinde yoğunlaşılmalıdır.
1. Kur’an’ın üslûbu
2. Kur’an’da benzetme
3. Kur’an’da bağlam ve anlam bütünlüğü
4. Uygulama (örnek ayetler ve yorumlanması)
8- HADİS İLMİ VE SİYER BİLGİSİ (VII.,
VIII., IX., X. ÜNİTELER - 22 SAAT)
Derse Giren Öğretmenin İsmi:
VII. ÜNİTE: (B Kuru) HZ. PEYGAMBER’İN HAYATI VE
ÖRNEKLİĞİ (4 Saat)
Amaç: Hz. Peygamber’in hayatı ve görevi
ile ilgili bilgilerin pekiştirilmesi, onun örnekliği konusunda bakış açısı
kazandırılması hedeflenmiştir.
Konular işlenirken bilinenlerin
tekrarından ziyade Hz. Peygamber’in hayatından günümüze yönelik mesajlar
çıkarılması yararlı olacaktır.
1. Hz. Peygamber öncesi Arap yarımadası ve
Dünya
2. Hicret öncesi
3. Hicret sonrası
4. Hz. Peygamber sonrası
5. Hz. Peygamber’in örnekliği
VIII. ÜNİTE: (B Kuru) HADİS İLMİ, KAVRAM VE KAYNAKLARI (4
Saat)
Amaç: Ünitede, Hadis ilmi ile ilgili kavram
ve temel kaynaklar hakkında bilgi verilecek ve hadis kaynaklarından
yararlanma sırasında karşılaşılabilecek sorunlara dikkat çekilerek
hadislerden etkin ve yararlı faydalanabilme bilgi ve
becerisi kuvvetlendirilecektir.
Ünite işlenirken temel hadis kavramları ve kaynakları üzerinde ağırlıklı
olarak durulmalı ve eser adları ezberletilmekten çok, nitelik ve içerikleri
fark ettirilmelidir.
1. Hadis ilmi
2. Hadis ilminin terminolojisi
1.1. Hadis ve sünnet kavramları
1.2. Sıhhat açısından hadisler
3. Hadis kaynakları
3.1. Kütüb-ü sitte
3.2. Musannef ve Müsnedler
3.3. Derleme hadis kaynakları
3.4. Uydurma ve zayıf hadis kaynakları
4. Hadis şerhleri
5. Hadisler için referans değeri taşıdığı
varsayılan klasik eserler
6. Çok miktarda hadis içeren güncel
kaynaklar
7. Klasik ve Türkçe kaynaklardan örnek
metin incelemesi
IX. ÜNİTE: (B Kuru) MUHTEVALARINA GÖRE HADİSLER (8
Saat)
1. Hadislerin muhtevalarına göre
ayrıştırılması
2. Konularına göre hadis okuma yöntemleri
3. Ana konularına göre hadisler
3.1. Varlık
3.1.1. Allah
3.1.2. Alem
3.1.3. İnsan
3.2. Bilgi
3.2.1. Beş duyu ve akıl
3.2.2. Vahiy
3.2.3. Rüya ve ilham
3.3. İman
3.4. İbadetler
3.4.1. Dua
3.4.2. Temizlik
3.4.3. Namaz
3.4.4. Oruç
3.4.5. Zekat-sadaka
3.4.6. Hac-umre
3.4.7. Kurban-adak
3.5. Ahlâk
3.6. Sosyal hayat
3.6.1. Aile
3.6.2. İnsan ilişkileri
3.7. Tarihî rivayetler
3.8. Bilimsel muhtevalı rivayetler
3.9. Kadınlarla ilgili rivayetler
3.10. Gündelik hayatla ilgili rivayetler
3.11. Edebî nitelikli rivayetler (kıssa/hikaye ve meseller)
X. ÜNİTE: (B Kuru) HADİSLERİ
YORUMLAMA İLKE VE YÖNTEMLERİ (6 Saat)
Amaç: Hadislerde dile getirilen varlık,
bilgi, inanç, ibadet, toplumsal ilişkiler, ahlak, gündelik hayat vb. alanlara
dair bilgi ve bakış açısı kazandırmak hedeflenmiştir.
Bu hedefin gerçekleştirilmesine engel olacak ayrıntı bilgilerden
kaçınılarak, bu alanlardaki rivayetleri sağlıklı biçimde anlama ve
değerlendirme becerisi pekiştirilmelidir.
1. Hadislerin dili
2. Hadislerdeki kavram dünyası
3. Hadis rivayetlerinin bütünleştirilmesi
4. Hadislerin dilsel tahlili
4.1. Hadis metinlerini çeviri usûlü
4.2. Hadislerin semantik tahlili
4.3. Hadislerin bağlam tahlili
4.4. Kıssa, mesel ve sembolik anlatımların
simgesel yorumu
5. Hadislerin Kur’an, tarih ve bediî
gerçeklikler ve tecrübe dikkate alınarak yorumlanması
6. Hadislerin İslâm’ın temel esasları
çerçevesinde yorumlanması
7. Hadislerin bağlayıcılığı ve güncel
değeri
8. Uygulama (örnek hadis metinleri ve
yorumları)
9- FIKIH BİLGİSİ (XI., XII., XIII.
ÜNİTELER - 20 SAAT)
Derse Giren Öğretmenin İsmi:
XI. ÜNİTE: (B Kuru) FIKIH İLMİ, KAVRAM VE KAYNAKLARI (6 Saat)
Amaç: Bu ünitede
öğrenenlere fıkıhla ilgili kavram ve kaynakların tanıtılması amaçlanmıştır.
Ünite işlenirken öğrenenlerin zihinleri bilgi yığını haline getirilmeden
daha önceki bilgileri geliştirilmeli; onların kavram ve kaynak konusundaki
kültür birikimleri zenginleştirmeye çalışılmalıdır.
1. Fıkıh ilmi
2. Temel fıkıh kavramları
2.1. Kitap, sünnet, icma, kıyas, istihsan, istıslah, istishab, örf, zeria
2.2. Emir, nehiy, delil, nazar, istinbat,
2.3. Hüküm, müctehid, müfti, ictihad, taklid, telfik vb.
2.4. Efal-i mükellefinle ilgili kavramlar
3. Fıkıh usulü kaynakları
4. Kavaid kaynakları
5. Furû kaynakları
5.1. Aslî kaynaklar
5.2. Talî kaynaklar
5.3. Şerhler
5.4. Fetva kitapları
5.5. İlmihaller
XII. ÜNİTE: (B Kuru) FIKIH
KAYNAKLARINDAN YARARLANMA (10 Saat)
Amaç: Ünitede fıkıh kaynaklarından etkin
biçimde yararlanabilme, ibadet ve benzeri konulardaki bilgileri, temel
kaynaklardan hareketle değerlendirebilme yeteneğinin geliştirilmesi
hedeflenmiştir.
Ünite işlenirken fıkıh kaynaklarında, özellikle ilmihallerde yer alan,
yanlış anlaşılmaya müsait bazı konular üzerinde yoğunlaşılmalı bu tür
bilgilerin aktüel değeri üzerinde durulmalıdır.
1. Fıkıh kaynaklarının dili ve yapısal
özellikleri
2. Fıkıh kaynaklarının hiyerarşik düzeni
3. Fıkıh kaynaklarının aktüel değeri
4. İlmihallerin tahlili ve
değerlendirilmesi
4.1. Temizlik
4.2. Abdest ve gusül
4.3. Namaz
4.4. Oruç
4.5. Zekat-sadaka
4.6. Hac
4.7. Kurban
4.8. Yemin
4.9. Akidler
XIII. ÜNİTE: (B Kuru) FIKHIN TEMEL
AMAÇ VE İLKELERİ (4 Saat)
Amaç: Ünitede fıkıh kaynaklarından etkin
biçimde yararlanabilme, ibadet ve benzeri konulardaki bilgileri, temel
kaynaklardan hareketle değerlendirebilme yeteneğinin geliştirilmesi
hedeflenmiştir.
Ünite işlenirken fıkıh kaynaklarında, özellikle ilmihallerde yer alan,
yanlış anlaşılmaya müsait bazı konular üzerinde yoğunlaşılmalı bu tür
bilgilerin aktüel değeri üzerinde durulmalıdır.
1. İslam fıkhının felsefesi olarak küllî
kaideler
2. Beş temel esas (Makâsıd teorisi)
2.1. Canın korunması
2.2. Aklın korunması
2.3. Neslin korunması
2.4. Dinin korunması
2.5. Malın korunması
3. Fıkhın temel ilkeleri
3.1. Kolaylık ilkesi
3.2. Tedricilik ilkesi
3.3. İnsan yararının gözetilmesi ilkesi
10- DİĞER DİNLER VE İNANÇ ESASLARI
BİLGİSİ (XV. ÜNİTE - 6 SAAT)
Derse Giren Öğretmenin İsmi:
XV. ÜNİTE: (B Kuru) DİN HİZMETLERİ AÇISINDAN DİĞER DİNLER (6
Saat)
Amaç: Ünitede, günümüzdeki
dinî coğrafya tanıtılarak yeryüzünde inananı bulunan Yahudilik,
Hıristiyanlık, Hinduizm, Budizm gibi dinler hakkında genel bilgi verilmesi
hedeflenmiştir.
Ünite işlenirken özellikle Türkiye’deki
dinî akımlar tanıtılarak diğer dinleri öğrenmenin din hizmetleri açısından
önemi vurgulanmalıdır.
1. Diğer dinleri öğrenmenin din hizmetleri
açısından önemi
2. Günümüzdeki dinî coğrafya
3. Yahudilik (tanımı ve gelişimi)
3.1. Yahudiliğin temel özellikleri
(Seçilmişlik, Kutsal Topraklar ve Mabet, Mesihçilik, On Emir)
3.2. Günümüzde Yahudilik
4. Hıristiyanlık
4.1. Hıristiyanlığın temel özellikleri
(Mesihçilik, Kilise ve Sakramentler)
4.2. Günümüzde Hıristiyan ana mezhepleri
5. Hinduizm (Karma ve Tenasüh, Yoga ve
Meditasyon, Kutsal İnek Kültü)
6. Budizm (Dünya görüşü, Reenkarnasyon,
Yoga ve Meditasyon, Nirvana)
7. Türkiye’de İslâmiyet’in dışında diğer
din mensupları (Yahudiler, Ermeniler, Süryaniler, Rumlar, vb.)
8. Türkiye’de yeni dinî akımlar ve
misyonerlik
11- İMAMLIK VE MÜEZZİNLİK BECERİSİ
(ÖZEL GÖR. YET.I. ÜNİTE - 24 SAAT)
Derse Giren Öğretmenin İsmi:
I. ÜNİTE: ((Özel Gör. Yeter.) İMAMLIK VE
MÜEZZİNLİK BECERİSİ (24 Saat)
Amaç: Bu ünitede namaz
kıldırma, müezzinlik yapma, cenaze ile ilgili görevleri yapma, yapılması
mutad olan duaları Türkçeleriyle birlikte yapma ve Kur’an ve dini bilgiler
öğretme konularında beceri geliştirilmesi hedeflenmektedir.
1. Namaz kıldırma
2. Müezzinlik yapma
3. Cenâze ile ilgili görevleri yapma
4. Yapılması mûtad olan duaları Türkçeleriyle birlikte yapar.
5. Kur’an ve dinî bilgiler öğretme
12- KURAN OKUMA VE TEC. BİL.VE BEC.
(II. ÜNİTE VE ÖZEL GÖR. YET. II.ÜNİTE – 48 SAAT)
Derse Giren Öğretmenin İsmi:
II. ÜNİTE: (B Kuru) YÜZÜNDEN VE EZBERE KUR’AN OKUMA
(24 Saat)
Amaç: Bu ünitede Kur’an okumanın zorunlu
unsurları olan ses eğitimi, musiki bilgisi, Arap dilinin fonetiği ve buna
bağlı olarak Kıraat ilminin temel özellikleri çerçevesinde okuma eğitimi
gerçekleştirilecektir.
Esas amaç Konuya ilişkin teorik bilginin
yanında başarılı biçimde Kur’an okumayı gerçekleştirebilmektir.
1. İnsandaki ses sisteminin fizyolojik özellikleri
2. İnsan sesinin eğitimi, mûsiki ilmi
3. Arap dilinin fonetiği
4. Kıraat ilmi ve mahiyeti
5. Tecvit kâideleri
1.1. Mahâric-i huruf, sıfat-ı huruf
1.2. Medler
1.3. İhfa, izhar, iklab
1.4. İdğam
1.5. Kalkale, zamir
1.6. Hükmü’r-râ, sekte, vakıflar
6. Kur’an okuma teknikleri (tertil, tahkik, hadr, tedvir)
7. Uygulama (örnek metinler okuma ve bir okuyucu modelleme)
8. Yâsin, Mülk, Fetih, Hucurat, Rahman, Nebe, Duhâ’dan Nâs’a Kadar olan
sûreler ile namaz dualarını; mihrâbiyelerden (Bakara Sûresinin 1-5, 255 ve
son iki ayeti, Haşr Sûresinin son üç ayeti, vb.) çeşitli törenlere uygun
aşr-ı şerifleri ezbere okuma.
9. Kur’an okuma adabı
II. ÜNİTE: (Özel Gör.
Yeter.) KUR’AN OKUMA BECERİSİ (24 Saat)
Amaç: Bu ünitede tecvid kurallarına
uygun olarak cemaat önünde ezbere ve yüzünden Kur’an okuma becerisini
geliştirmek hedeflenmektedir.
1. Cemaat önünde tecvîd üzere yüzünden Kur’an okuma
2. Cemaat önünde ezbere tecvitle Kur’an okuma (mihrâbiyeler)
3. Yâsin, Fetih, Hucurat, Nebe, Mülk, Rahman ile Duhâ sûresinden Nâs
sûresine kadar ezbere okuma.
13- HUTBE, VAAZ HAZ. VE SUNMA BİL. VE
BEC.(C/IV ÜN. VE ÖZEL GÖR YET. III, IV., ÜNİ. - 30 SAAT)
Derse Giren Öğretmenin İsmi:
IV. ÜNİTE: (C Kuru) DİN HİZMETLERİNDE
HİTÂBET VE TÜRLERİ (8 Saat)
Amaç: Bu ünitede hitabet ve dini hitabet kavramları açıklanarak, hutbe ve vaaz
gibi dini hitabet türlerinin nasıl hazırlanması gerektiğine dair
bilgilendirilmesi hedeflenmektedir.
Ünite işlenirken hutbe ve vaazın bilgi verme yanında bir davranış
geliştirme vasıtası olduğu vurgulanacaktır.
1. Hitâbet ve dinî hitâbet kavramı
2. Dinî hitâbet türleri
2.1. Cami içi dinî hitâbet
1.1.1. Hutbe
2.1.1.1. Tanımı, yer ve zamanı
2.1.1.2. Hükmü ve şartları
2.1.1.3. Duaları
2.1.1.4. Hazırlanması
2.1.1.5. Sunumu
2.1.1.6. Değerlendirmesi
1.1.2. Vaaz
2.1.2.1. Tanımı, yer ve zamanı
2.1.2.2. Duaları
2.1.2.3. Hazırlanması
2.1.2.4. Sunumu
2.1.2.5. Değerlendirmesi
2.2. Cami dışı dinî hitâbet
2.2.1. Konferans
2.2.2. Sohbet
2.2.3. Radyo ve TV’de dinî konuşmalar
2.2.4. Önemli gün ve gecelerde yapılan dua ve konuşmalar
III. ÜNİTE: ((Özel Gör. Yeter.) HUTBE VE VAAZ HAZIRLAMA
VE SUNMA BECERİSİ (16 Saat)
Amaç: Bu ünitede görevlilerin hutbe ve
vaazı hazırlama, sunma ve değerlendirme konularındaki becerileri
geliştirilecektir.
1. Hutbe hazırlama
2. Hutbeyi sunma
3. Hutbeyi değerlendirme
4. Vaaz hazırlama
5. Vaazı sunma
6. Vaazı
değerlendirme
IV. ÜNİTE: ((Özel Gör. Yeter.) KUR’AN’I ANLAMA
VE ANLATMA BECERİSİ (6 Saat)
Amaç: Bu ünitede
öğrenenlerin okuduğu ayet ve surelerin anlamlarını söyleme, bunların
anlamlarını cemaate anlatma, ayet ve surelerdeki mesajları sosyal hayatla
ilişkilendirme, kendi başlarına Kur’an ayetlerini anlama ve yorumlama
konusunda becerileri geliştirilecektir.
1. Okuduğu ayet ve sûrelerin anlamlarını
söyleme
2. Okuduğu ayet ve sûrelerin anlamlarını
cemaate anlatma
3. Okuduğu ayet ve sûrelerdeki mesajları
sosyal hayatla ilişkilendirme
|